KRM

Bloggserie om trykkekunst og -teknikker

I påvente av nybygg med nye utstillinger, og i forbindelse med at museets nettsider skal fornyes (til responsiv, mobilvennlig versjon), flyttes formidlingen av trykkekunst og grafisk industri fra nettsiden til denne bloggen.

I tiden fremover vil det komme oppdateringer her på bloggen om trykkekunstens historie, ulike trykketeknikker og trykkerier. Tekstene og bildene er hentet fra de tidligere utstillingene Norsk grafisk museum hadde i Sandvigå 24 (nå nr. 11).

Historien om trykkekunsten og grafisk industri handler om mange ulike yrker og håndverk, og om teknologisk og samfunnsmessig utvikling. Produksjonen av iddisar og annen emballasje av papir og metall til hermetikkindustrien i Stavanger, gjorde at den grafiske industrien i Norge hadde sitt tyngdepunkt her – og den er fortsatt en viktig del av områdets næringsliv. Dette var sterkt medvirkende til at Norsk grafisk museum ble etablert i Stavanger.

Les mer om museets historie i årbokartikkelen «Norsk grafisk museum i 20 år – og litt til»

Bloggserie om trykkekunst og -teknikker